Bahagian Gasing

Bagi menghasilkan cengkaman yang kuat biasanya pemain gasing akan menyapu kanji di bahagian bahu gasing. Menggambar Membuat Corak Rekaan Struktur Gasing Gasing memiliki tiga bahagian utama iaitu kepala badan dan buritan gasing.

Mountain Kinabalu Malaysia Malaysia Tour Best Places To Travel Trekking Tour

Fungsi bangau adalah untuk menyangkut galah panjang dan pukat di samping menjadi hiasan.

Bahagian gasing. Seni ragam hias motif seni ragam hias wau gasing seni ragam hias alat domestik pengangkutan yang sering dikaitkan dengan seni ragam hias seni ragam hias alat permainan rakyat congkak maksud seni ragam hias. Semua gasing yang akan dililit hendaklah dipastikan bahu labu dan pataknya supaya dalam keadaan rata jika keadaan labu tidak rata kerja meratakannya haruslah dilakukan dengan mengikir mengetuk atau menggosok dengan kertas kaca. Sebagai pemain gasing pangkah kebangsaan beliau mendedahkan permainan ini menetapkan ukuran tersendiri mengikut standard Asia Tenggara.

Untuk memastikan gasing berpusing ligat mengangkat gasing perlu dibuat berhatihati dan gasing perlu berada dalam keadaan tegak serta tali yang. Ia selalunya dimain selepas musim menuai. Bahagian caping dan okok juga dihiasi oleh seni ragam hias yang menarik.

Gasing pinang ini boleh dilagakan atau diurikan. Buah pinang muda dikupaskan sabut dan kulitnya dipangkaskan bahagian atas dan bahagian. Bagi menghasilakan cengkaman yang kuat biasanya pemain gasing akan menyapu kanji di bahagian bahu gasing.

Liuk gasing adalah pusingan terendah bahagian patak dengan bumi. Terdapat sedikit lekukan di bahagian bawah kepala gasing dan bahagian ini dipanggil leher gasing untuk melilit tali gasing. Gasing ini boleh dilagakan atau diurikanUntuk memusingkan gasing tali setebal 175 cm dan sepanjang 3 hingga 5 meter dililitkan pada jambulnya hingga.

Pemenang adalah yang paling lama berputar. Seni ragam hias motif seni ragam hias geometri awan larat fauna. Buah pinang muda dikupaskan sabut dan kulitnya dipangkaskan bahagian atas dan bahagian bawahnya kemudian dicucukkan lidi buluh melalui pulurnya menjadi paksi serta pemegang gasing itu.

Atas tubuh gasing yang bulat dan kecil. Kayu itu dibentuk sehingga menjadi bentuk gasing. 1 faktor yang mempengaruhi seni ragam hias a figuratif b kereta lembu c okok d congkak 2 seni ragam hias permainan domestik a perahu b fauna c kukuran d jebak puyuh 3 seni ragam hias permainan domestik a flora b acuan putu c shafie bin jusoh d okok 4 seni ragam hias permainan rakyat a okok b linggi c fauna d congkak 5 hiasan ukiran kayu pada bahagian perahu a gasing.

Wau Gasing Congkak Gambar foto 13 Ragam hias pada badan bangau okok dan caping perahu tradisional Permainan congkak menggunakan papan kayu berlubangataulubangdiatastanah. Selepas itu batang kayu bahagian bawah itu akan ditajamkan seperti pensil yang digunakan untuk gasing buku benang. Paksi yang diletakkan di bahagian buritan untuk menjaga keseimbangan putaran gasing di atas lantai.

Untuk memusingkan gasing tali setebal 175 cm dan sepanjang 3 hingga 5 meter dililitkan pada jambulnya hingga meliputi seluruh permukaan gasing. Gunanya adalah untuk melilit tali gasing. Di antara tubuh dengan paksi gasing.

Fungsi utamanya yaitu mengabsorpsi air dan unsur-unsur hara mineral dalam bentuk larutan garam-garam tanah ion-ion mengalirkan dan unsure hara dari daerah absorpsi ke pangkal batang mengokohkan bagian tubuh tanaman pada substratnya sedangkan pada akar tanaman tertentu sering terjadi perubahan bentuk dan susunannya sehingga fungsinya pun berubah seperti tempat menyimpan cadangan makanan. Tak kiralah gasing cina ke gasing melayu ke semuanya sama. Permainan ini dimainkan oleh lelaki dewasa dan kanak-kanak yang berumur Sembilan tahun ke atas.

Gasing tradisional dapat dibuat dari kayu atau bambu yang diukir dan dibentuk sedemikian rupa sehingga menjadi bahagian badan gasing. Tali digunakan sebagai alat untuk memutarkan gasing yang umumnya terbuat dari nilon benang atau pun kulit pokok. Anton Jaelani 2012 14 23 SEJARAH GASING Merupakan permainan yang dimainkan diseluruh dunia.

Gasing pangkah dimainkan dengan melemparkannya supaya mengetuk gasing lawan. Jumlah pemain bagi permianan ini adalah 2 orang atau lebih dan dimainkan di kawasan yang lapang dan rata. 1 faktor yang mempengaruhi seni ragam hias a figuratif b kereta lembu c okok d congkak 2 seni ragam hias permainan domestik a perahu b fauna c kukuran d jebak puyuh 3 seni ragam hias permainan domestik a flora b acuan putu c shafie bin jusoh d okok 4 seni ragam hias permainan rakyat a okok b linggi c fauna d congkak 5 hiasan ukiran kayu pada bahagian perahu a gasing.

Gasing akan diangkat menggunakan tali dan cokok. Arah pusingan badan juga perlu ditentukan untuk disesuaikan dengan arah pusingan gasing. Apabila suami dapat maka isterinya pun dapat sama tetapi bila si isteri yang dapat si suami tak mendapat sama.

Gasing adalah satu permianan tradisional yang bertujuan menguji kepintaran pemain memusingkan gasing supaya gasing dapat berpusing dalam jangka masa yang panjang. Gasing uri dipertandingkan untuk menguji ketahanannya berpusing. ASAL USUL Gasing adalah permainan yang boleh berputar pada bahagian bawahnya1 Ia dimain oleh orang-orang Melayu sejak dahulu lagi.

Struktur gasing dibahagikan kepada tiga bahagian utama iaitu kepala badan dan buritan. Bila si suami mendapat gelaran Dato si isteri akan dapat gelaran Datin. Gasing pinang pula dimainkan oleh kanak-kanak.

Gasing dibuat daripada kayu bebaru kemuning merbau rambai durian atau kundang. Antara standard itu ialah berat gasing tidak melebihi 800 gram lilitan ukuran keliling 36 hingga 46 sentimeter 18 inci ketinggiannya 12 sentimeter dan berpaksi silinder tidak melebihi 05 sentimeter. Terdapat sedikit lekukan di bahagian bawah kepala gasing dan bahagian ini dipanggil leher gasing.

Namun gasing tradisional dibuat dengan menggunakan kayu. Semua gasing yang akan dililit hendaklah dipastikan bahu labu dan pataknya supaya dalam keadaan rata jika keadaan labu tidak rata kerja meratakannya haruslah dilakukan dengan mengikir mengetuk atau menggosok dengan kertas kaca. Kayu-kayu yang sering digunakan untk membuat gasing ialah dari jenis kayu merbau sympetalandra borneensis leban tanduk vitex quinta jeruk bakau kempas sepan gymnopetalum cochinchinensis keranji cynoptera polyandra manggis jambu batu ciku achras zapota dan kayu asam jawa.

Antara bahu dengan patak untuk lilitan gasing. Lekuk di antara kepala dengan bahu untuk melekatkan hujung tali gasing. Berupa logam yang dipasakkan pada patak untuk meligatkan gasing dan juga berfungsi sebagai sangga tuas.

Lombong Ampang Kuala Lumpur Natural Landmarks Monument Valley

Deselen Lp Bs09a Car Emblem Chrome Stickers Decals Badge Labeling For Trd Fj Cruiser Supercharger Tundra Tacoma 4runner Yaris Car Emblem Emblems Camry

Pin On Seni Memotong Kertas

Kenali Gadis Sekolah Bawa Nissan Gtr Nissan Gtr Nissan Gtr

Best News Pictures Of 2011 World Press Winners World Press Photo Competition Photo Contest

Swan Serenade 26 January 2010 Hokkaido Japan Whooper Swans On Lake Kussharo At Dawn The Warm Waters Of The Volcanic Photo Nature Photography World Press

Lombong Ampang Kuala Lumpur Natural Landmarks Monument Valley

Pinklady Body Kerengge Mirasakura Instagram Photos And Videos Instagram Pakaian Lemak

Soalan B Melayu Tahun 2 Malay Language Study Materials Language

Terengganu My Heritage Amazing Terengganu Sungai Como Kenyir Lake

2013 Randall Benton Na3 Ocean Animals Fish Underwater Fun


LihatTutupKomentar