Nama Bahagian Gasing

Gasing yang dibuat untuk pertandingan diberi nama gasing uri. Gasing piring ini banyak terdapat di Kelantan.

Jenis Jenis Gasing

Unknown Track - Unknown Artist.

Nama bahagian gasing. Paksi yang diletakkan di bahagian buritan untuk menjaga keseimbangan putaran gasing di atas lantai. Terdapat juga pelbagai jenis gasing lain di Malaysia seperti gasing jantung gasing paru-paru gasing perut gasing instentin gasing piring atau leper gasing kelamar gasing telur gasing berembang gasing Melayu gasing Cina gasing buku benang dan gasing pinang. Lantas kami tak lagi bisa menari.

1 faktor yang mempengaruhi seni ragam hias a figuratif b kereta lembu c okok d congkak 2 seni ragam hias permainan domestik a perahu b fauna c kukuran d jebak puyuh 3 seni ragam hias permainan domestik a flora b acuan putu c shafie bin jusoh d okok 4 seni ragam hias permainan rakyat a okok b linggi c fauna d congkak 5 hiasan ukiran kayu pada bahagian perahu a gasing. Learn more about Scribd Membership. Potongan kayu diukir terus membentuk Gasing yang dikehendaki Gasing Uri Gasing Pemangkak dan Gasing Penahan.

Gasing tangan bahasa Inggeris. Gasing ini dimainkan dalam 2 bentuk samaada dengan memangkah atau lama berpusing atau gabungan keduanya. Kemudian bahagian bawah agak berbucu serta bahagian atas gasing dibentuk dan diberi sedikit keluar untuk melilitkan tali.

Pengkaji membahagikan 4 bahagian dalam borang soal selidik ini bahagian A adalah kutipan data latar belakang responden bahagian B kepentingan permainan tradisional gasing terhadap masyarakat C keberkesanan penggunaan medium pantulan hologram dan D cadangan penambahbaikkan medium penyampaian maklumat hal ini adalah untuk menjawab. Terdapat dua jenis ukiran jenis ini iaitu ukiran tebuk tidak silat dan ukiran tebuk silat. Proses Pembuatan LANGKAH PERTAMA.

Untuk menghasilkannya buah pinang muda akan dipilih dan kulit dan sabutnya dikupas untuk mendapatkan biji benihnya. Ianya popular di pantai timur sahaja. Biji benihnya atau pulur kemudiannya akan di ambil dan batang kayu bulat atau lidi buluh akan dijadikan paksi dengan dipasah di bahagian tengahnya menembusi biji benih pinang.

Gasing piring merupakan sejenis gasing yang bentuknya pipih dan melebar. Ciri gasing pusing pula mempunyai paksi sama dengan gasing pangkah di bahagian turap atau kepalanya dipasangkan besi bertujuan mengelakkan gasing pecah apabila ia dipangkah. Gasing tangan ini telah dipopularkan sebagai satu alat bantu untuk mereka yang.

Bahagian terendah inilah yang akan diangkat. Paksi melambangkan kalbu kerana paksi ialah tempat gasing berpusing. Pada kebiasaannya ia mempunyai simpal logam biasanya timah.

Gasing pinang biasanya dihasilkan dengan menggunakan buah pinang yang masih muda dan agak lembut. Pemintal gelisah ialah sejenis permainan untuk melegakan tekananSebuah gasing tangan asas terdiri daripada bearing di bahagian tengah dengan beberapa bilah di sekelilingnya sama ada berbentuk bulatan bentuk tajam seperti pisau dan lain-lain. 2 Apakah jenis garisan dalam ilustrasi yang ditunjukkan.

Ukiran tebuk tidak silat banyak terdapat pada rumah-rumah lama iaitu bahagian selasar lambur dinding pintu perabot dan mimbar masjid. Menentukan liuk bermakna mencari liuk atau kedudukan pusingan terendah bahagian patak dengan bumi. Sebelum gasing diangkat pemain mestilah terlebih dahulu menentukan liuk arah pusingan dan kedudukan gasing.

Ianya bukan untuk pangkah memangkah tetapi untuk pertandingan urinya sahaja. Bagi menghasilkan cengkaman yang kuat biasanya pemain gasing akan menyapu kanji di bahagian bahu gasing. Gasing pangkah amat terkenal di selatan Malaysia terutama di Melaka dan Selangor.

Power Point PSV Tingkatan 2 by arinlyshay. Kayu tersebut dibentuk agak bulat dengan garis tengah yang bervariasi. Bentuk bunga ukir ialah awan larat siling kaligrafi dan simetri.

1 Nyatakan unsur seni yang paling ketara dalam ilustrasi yang ditunjukkan. May Moon Nasution berpusing-pusing adalah tugas kami sampai runcing pantat ini membeling lantas atas kuasamulah kami menari menarikan perih hingga hari merembang jangan kau tanya kenapa kami bersedih ulah amukmulah yang biadab tersebab kau yang tak lihai memainkan kami hingga kau tega menghempas tubuh kami sebebas batu lalu pecahlah kepinglah. 1 faktor yang mempengaruhi seni ragam hias a figuratif b kereta lembu c okok d congkak 2 seni ragam hias permainan domestik a perahu b fauna c kukuran d jebak puyuh 3 seni ragam hias permainan domestik a flora b acuan putu c shafie bin jusoh d okok 4 seni ragam hias permainan rakyat a okok b linggi c fauna d congkak 5 hiasan ukiran kayu pada bahagian perahu a gasing.

Semua gasing yang akan dililit hendaklah dipastikan bahu labu dan pataknya supaya dalam keadaan rata jika keadaan labu tidak rata kerja meratakannya haruslah dilakukan dengan mengikir mengetuk atau menggosok dengan kertas kaca. Bentuk dan saiz gasing pula dihasilkan mengikut kesesuaian pemain tetapi tidak boleh melebihi ukur lilit 18 inci ketinggiannya tiga hingga lima inci sahaja. Daun cabang ranting bunga buah.

Mengangkat gasing memerlukan kemahiran kesabaran dan kecekapan yang tinggi. Gasing dibuat dari jenis kayu yang berkualiti baik. Semakin pipih gasing itu semakin lama ia berputar.

Terdapat sedikit lekukan di bahagian bawah kepala gasing dan bahagian ini dipanggil leher gasing untuk melilit tali gasing. Setiap jenis gasing diberikan nama berdasarkan sifatnya yang berbeza namun nama gasing ada kalanya berlainan antara satu. Sifat batang yaitu sudah terbentuk sejak tanaman berupa embrio batang lembaga caulinum caulicula mempunyai arah tumbuh fototropismaheliotropisme positif dan geotropism hidrotropisme negative pada buku batang tubuhkeluar.

Terletak di bahagian tengah sebelah bawah gasing dan diperbuat daripada.

Permainan Tradisional Gasing

Permainan Tradisional Untuk 4 Orang Setelan Bayi

Permainan Tradisional Indonesia Galasin Kelereng Congklak Petak Umpet

My Note Blog Gasing

Contoh Gambar Mewarnai Gambar Kepala Kucing Kataucap

Permainan Tradisional

Sejarah Gasing 1 2

Permainan Gasing Uri Kelantan Pdf Download Gratis

Fisiologi Gasing

Lukisan Keris Hitam Putih Cikimm Com

Bahagian A Kecuali

Permainan Gasing Pengenalan

Disediakan Oleh Amuthevali A P Rajoo Kanageswari A P Ragupathy Ppt Download

Permainan Tradisional Activity

Peperiksaan Akhir Tahun Bahasa Melayu Penulisan Tahun 3 Sk Keluru Tengah 2017 Bahagian A

Ragam Hias Permainan Tradisional Gasing

Ppt Psv Ting 2

Permainan Anak Anak Karo Tahun 1906 Bahagian 2 Karo Siadi

Gasing Pangkah Physical Ed Quiz Quizizz


LihatTutupKomentar